đ NĂ€r unga försvinner frĂ„n kartan...
- Jassim Ahmadi
- 6 apr.
- 1 min lÀsning
Vad gör vi vuxna dÄ?
I vissa av vÄra Àrenden har vi ungdomar som har försvunnit frÄn kartan. VÄrdnadshavarna Àr pÄ jobbet och tror att ungdomen Àr i skolan - men skolan i sin tur har inte sett skymten av hen. De tror att ungdomen Àr hemma.
Vi som ungdomsbehandlare drar i vÄrdnadshavare och skolan för att fÄ en klarare bild - ibland drar vi Àven in nÀrpolisen för att höra om de vet nÄgot.

Ibland vet ingen nÄgonting. Ungdomen försvinner helt enkelt. Senare uppdagas det att denna ungdom har dragits in i ett oönskat umgÀnge. Det handlar om kanske om droger, pengar och skulder.
Oroliga vÄrdnadshavare förvÀntar sig bÀttre kommunikation frÄn skolan - skolan i sin tur förvÀntar sig att vÄrdnadshavarna tar mer ansvar och sÄ vidare..
VÄrt arbete Àr inte helt simpelt ibland - men dÄ Àr det tacksamt att vi finns utanför kontorstider och helger för att aktivt leva upp en ungdom. Det innebÀr att dyka upp vid hemmet en kvÀll, dra i kontakter som vÄrdnadshavare eller polis lÀmnar till oss - vara snabba och flexibla med att rycka ut nÀr vi vÀl fÄr en signal frÄn ungdomen. Problematiken blir dÄ mer synligt - och Àven insatsens kÀrnfokus.



Kommentarer