đ« NĂ€r skolplikten inte fungerar - vad gör vi dĂ„?
- Jassim Ahmadi
- 25 maj
- 2 min lÀsning
NÄgra namn saknas vid namnuppropet..
Sverige har skolplikt - det Ă€r ingen som har missat den biten vill jag tro. ĂndĂ„ har vi en del barn som lyser med sin frĂ„nvaro. Vissa av vem Ă€r fysiskt nĂ€rvarande pĂ„ skolan - men inte inne i klassrummet.
De som förbli hemma stöter vi pÄ jÀmt i vÄrt arbete - vi har hört utsagorna frÄn uppgivna vÄrdnadshavare som kÀnner skuld, stress och skam. De behöver Äka till jobbet pÄ morgonen - men vad blir det av med barnet nÀr de vÀl lÀmnar hemmet?
MÄnga gÄnger stannar barnet kvar och försöka sysselsÀtta sig - men skrapar man pÄ ytan sÄ inser man hur mÄngfacetterat problemet Àr. De Àr lika lite "hemmasittare" som de barn som gÄr till skolan Àr "skolsittare" - utan ofta handlar det om en kÀnsla av Ängest knuten till skolan, en diagnos som inte Àr faststÀlld, utsatthet eller tidigare skolmisslyckanden.
Oftast krÀvs det en enda god relation med nÄgon vuxen för att fÄ bollen i rullning - men nÀr Àven denna saknas - dÄ blir det svÄrt.

Forskningen Àr tydlig hÀr: desto tidigare insatser sÀtt in desto större chans att man bryter isoleringen. Det krÀver ofta ett tvÀrprofessionellt samarbete dÀr bland annat öppenvÄrden blir en viktig pusselbit.
Skolan kan sÀga att de behöver eleven pÄ plats för att kunna hjÀlpa hen - men vi har mÀrkt att det inte Àr tillrÀckligt alltid. Alla runt barnet behöver försöka ett förtroendekapital - och detta kan göras pÄ mÄnga platser och sÀtt förutom skolan direkt.
Vi pĂ„ Paideia ĂppenvĂ„rd fungerar som den bron - dĂ€r vi bygger och förvaltar förtroendet med barnets tillĂ„telse för att sedan varsamt föra över det till andra vuxna sĂ„ att barnet blir mer sjĂ€lvgĂ„ende och oberoende.
Det Àr ett komplext problem som krÀver varje tillgÀnglig resurs i nÀtverket men alltid vÀrt det nÀr det vÀl vÀnder.

Jassim Ahmadi VD Paideia ĂppenvĂ„rd



Kommentarer